المتابعون

الثلاثاء، 2 أبريل 2019

زوجة رجل مسافر الجزء الثاني





ونزلت مصر وكان لسه فاضل علي ولادتي خمس شهور .

مابين تعبي في الحمل و تعب كريم علشان تغيير الجو قضينا الخمس شهور دول


لحد ما ولدت وجه محمد ابني للدنيا وبدأت أشم نفسي .

بس لاقيت أن خلال فترة تعبي دي أو من ساعة نزولي مصر علاقتي بجوزي


اتأثرت وبعدت المسافة بيني وبينه .

فقلت مابدهاش بقي لازم أكلمه في موضوع السفر علشان نرجع نتجمع مع بعض تاني .

وفعلا لما اتصل بيا قلتله : ايه يا عبدالله ماوحشتكش أنا والعيال ولا ايه مش عاوز تشوف محمد ؟


قالي : لأ ازاي عاوز أشوفكم طبعا .


قلنله : خلاص احجز لنا .

قالي : لأ مش دلوقتي أنا كده كده شوية وهنزل لكم .

قلتله : بس أنا والولاد عاوزين نكون معاك علي طول مش علي قد أجازة شهر ولا

 اتنين تقعدهم معانا في السنة .

قالي : مش هينفع تيجوا دلوقتي أنا عاوز أعمل قرشين للعيال وأأمن مستقبلهم


مش هنفضل طول عمرنا في الغربة يا هناء .

قلتله : بس يا عبد الله دلوقتي لو أنت خدتنا مصاريفنا مش هتبقي كتير هو


علي قد الأكل و الشرب والإيجار لسه مافيش دروس ولا مدارس لما الولاد يكبروا  أبقي أستقر معاهم في مصر . شوية

قالي : خلاص يا هناء قفلي علي الموضوع ده .

وفضلت أنا في مصر و هو في الغربة وحاولت أقرب منه


أرن عليه وأبعتله رسايل بحبك ووحشتني .

بس عبدالله كان بيقابل كل محاولاتي أني أقرب منه بجفاء مش طبيعي


لدرجة أني لما كنت بطلب منه يقولي كلمة حلوة ماكنش بيرضي


ويقولي مش وقته زي ما يكون بيتهرب مني .

والبخل ما إقتصرش بس علي بخل المشاعر لأ ده كمان وصل للمادة


وبقي يقلل في الفلوس اللي بيبعتها وأقوله الولاد مصاريفها بتزيد ومحتاجة فلوس


كان يقولي بس مشي نفسك دلوقتي ولما كنت أطلب منه ينزل أجازة يقولي مش هعرف علشان الشغل . 

وعدي سنتين بالوضع ده كنت حاسة فيهم أني متجوزة مع إيقاف التنفيذ .

وفي يوم بنت خالتي اللي جوزها مسافر نفس البلد مع جوزي


اتصلت بيا وقلتلي أن جوزها قالها أن عبدالله جوزي متجوز ومراته حامل .

يتبع  .............................................


زوجة رجل مسافر الجزء الثالث .

ليست هناك تعليقات

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

جميع الحقوق محفوظة لــ قصص 2015 ©