المتابعون

الجمعة، 29 مارس 2019

جوزي اتجوز سلفتي الجزء الثالث





بعد ما حماتي قالتلي ان جوزي فوق عند سلفتي

 قلتلها : طيب هطلع

أنادي له و بالمرة أسلم علي دلال ( سلفتي ) .

قالتلي : تلاقيه هينزل دلوقتي دي سلفتك نادت له 

مش

عارفة عاوزاه يعملها إيه في الشقة خليكي و هطلع 

أنادي له أنا .

قولتلها : لأ خلي الولاد معاكي و مع ولاد عمهم و أنا 

هطلع أنا

و سبتها و طلعت قبل ما تتكلم تاني .

خبط علي الباب .... لما الباب فتح لاقيته خارج لي 

بفانلة حمالات و بنطلون ترنج

و لمحتها وراه لابسة عباية خفيفة و شعرها مش 

متغطي .

أول ما شفت المنظر من سكات خدت بعضي و نزلت

 علي حماتي علشان أخد ولادي

و هو نزل جري ورايا ماتفهميش غلط و الله ما فيش 

حاجة

حماتي أول ما شافته قالتله : مش دلال نادت لك 

علشان تصلح حاجة في شقتها .

قالي : اه كنت بشوف السخان مش راضي يشتغل ليه .

قلتله بتشوف السخان بالفانلة الحمالات .

و خدت ولادي و نزلت و هو نزل جري ورايا يقولي 

هفهمك كل حاجة .

سبته بيتكلم و وقفت تاكسي و روحت علي بيت والدي

 و أنا منهارة و حكيت لهم كل حاجة .

و عدي أسبوع و بالرغم من ان أول مرة جه فيها والدي

 هزأه بس فضل ييجي طول الأسبوع كل يوم

  يطلب يقابلني و أنا ما كنتش برضي أقابله

كنت بخرج له الولاد يسلموا عليه و كان بيقعد شوية 

ويمشي .

و بعد الأسبوع وافقت أني أخرج أقابله .

أول ما شفته قلتله : أنا عاوزه أعرف ايه اللي بينك و 

بين مرات أخوك ازاي والدتك تسمح بحاجة زي دي

وكمان بتدراي عليكم ؟ و إعمل حسابك لو كدبت في

أي حاجة اعتبر ده نهاية كل اللي بيني وبينك .

قالي : و الله دي مراتي علي سنة الله و رسوله .

أول ما سمعته بيقول كده قولتله : مراتك امتي وازاي 

؟؟؟؟؟

و ليه أنا قصرت معاك في إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ قولي 

!!!!!! طبعا كنت منهارة إزاي يعمل فيا كده .

قالي أنا ما كنتش موافق بس لولا إن والدتي ضغطت 

عليا لأنها كانت عيانة جامد في الفترة دي

و أنا خفت تروح مني زي أخويا بالذات ان دلال قالت

 لها أنها مش هتقعد و هتتجوز

فماكنش قدامي غير أني أوافق

 أمي كان كل همها ان ولاد أخويا ما حدش غريب

 يربيهم .

قلتله : أنتو صح مش معقول حد غريب يربي ولاد

 أخوك أنت أولي بيهم

بس ولادك بقي أنا هجيبلهم راجل غريب يربيهم علشان

 أبوهم بيربي و لاد عمهم

طلقتي ......

قالي : أنا عمري ما أقدر أستغني عنك و لا عن ولادي و

 لولا أن أمي ضغطت عليا

عمري ما كنت وافقت أبدا بلاش تهدمي حياتنا

 أنا تعبت أوي من غيركم اليومين اللي فاتو دول و 

مستعد أعمل أي حاجة

علشان تسامحيني .

قلتله : لولا أن عندنا ولاد كنت أصريت علي  الطلاق 

بس علشان خاطر ولادي هديك فرصة تانية

و هقولك يا تختار ولادك

يا تختارها هي و ده اخر كلام عندي .

من غير ما يفكر قالي : موافق . و بعد أسبوع جوزي 

جابلي ورقة طلاق سلفتي بالثلاثة و روحنا معاه البيت

 أنا و الولاد .

بالرغم من ان حماتي ما كانتش موافقة و قاطعت 

جوزي فترة

بس بعد ما الأمور هديت جوزي صالحها .

 أما سلفتي فأول ما عرفت أن جوزي طلقها

سابت البيت لحماتي و أخدت ولادها معاها و راحت 

عند أهلها و طبعا هددت حماتي أنها

هتتجوز و مش هتخليها تشوف الولاد . بس بعد فترة 

إضطرت ترجع تكلم حماتي و رجعت البيت

علشان مصاريف الولاد لأن جوزي هو اللي متكفل بيهم .

أما جوزي و بصراحة كان بيحاول علي قد ما يقدر

يراضيني و يعوضني عن اللي عمله و واحدة واحدة 

 رجعنا زي الأول

 و ما بقاش يروح لحماتي لوحده ابداااااااااااااااااا .

هناك 9 تعليقات

  1. انتي وحدة قذرة بصراحة
    لان زوجك ما عمل لا عيب و لا حرام

    ردحذف
    الردود
    1. قذره ليه طالما جوزها بيصرف عليهم لازم الحاجه التانيه دي يعني ولا ايه

      حذف
    2. ربنا يكملك بعاقلك

      حذف
    3. وهي ما عملت لا عيب ولا حرام بدها تتطلق والطلاق حلال فهو قرر يطلق الخطأ

      حذف
    4. هو لا حلال ولا حرام ولكن من حق المرأة أن تقبل بزواج زوجها أو ترفضه

      حذف
  2. وهو طالما منكفل بمصاريفهم سلفتها عايزه ايه تاني لازم تخرب بيتو يعني لازم تتجوزو يعني دا سلفتها ما عندها ريحه الدم ولا لكرامه

    ردحذف
    الردود
    1. عندك حق والله ليه خراب البيوت سلفتها انسانه انانيه ومتستهلش

      حذف
  3. لما هيك زوجي زوجك و قل
    نا على الاحساس بتعتك

    ردحذف
  4. اي واحداه بتغير علي جوزها وبتحبه ماتحبش حد يشاركها في جوزها هو لازم عشان يربي والاد اخوه يتجوز مراته ويخرب بيته ربنا ماقالش كده

    ردحذف

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

جميع الحقوق محفوظة لــ قصص 2015 ©