المتابعون

الأحد، 14 أبريل 2019

جوزي مش بس بيحب مرات أخويا لأ ده في بينهم مصيبة الجزء الثالث





أخويا اتصل بيا وقالي أنو قال لمراتو أنو عندو مأمورية

بعد بكرة ،وقالي كمان أن بكرة اخواتي

هيتجمعوا عند أهلي ،لازم أروح وكمان أخد جوزي معايا

 قلتله : بلاش مش هتقدر تتحكم في أعصابك

 لو حصل أي تجاوز قدامك بعد ما عرفت اللي بيحصل من وراك .

قالي : أنا عاوز أشوف كل حاجة علي الطبيعة

المهم أنك ما تبينيش أي حاجة لجوزك .

قلتله : ماتقلقش بس عرفني أنت ناوي تعمل ايه ؟

قالي : ماتشغليش بالك أنت سيبيها علي ربنا .

قلتله : ونعم بالله وقفلنا .

قبل ما جوزي ييجي بالليل كنت نيمت البنات وجهزت العشا

زي كل ليلة ،لما جه واحنا بنتعشي
  
قولتله : ان شاء الله بكرة هروح عندنا أقضي اليوم مع اخواتي

،هتيجي معايا أنا والبنات ولا هتعمل ايه .

رد عليا والفرحه هتنط من عينيه

 وقالي : هقعد لوحدي أعمل ايه ،هاجي أقضي اليوم

معاكي أنت والبنات .

قلتله : هنروح علي الغدا ان شاء الله!

قالي : وليه علي الغدا مانروح من أول النهار زي كل مرة .

قلتله : غريبة !

قالي : ايه اللي غريبة !

قلتله : ده أنا كنت بتحايل عليك قبل كده تيجي بس تتغدي معانا

 مش تقعد اليوم كله ،ما كنتش بترضي ؟

قالي: لو مش عاوزاني أروح هفضل هنا

،شكلك مش مبسوطة أني هقضي اليوم معاكم .

قلتله : لأ طبعا مبسوطة بس خلينا نروح علي الغدا أكون خلصت اللي ورايا.

وزي ما يكون خبر مرواحنا لأهلي فتح نفسه علي الأكل ......

بعد العشا قعد هو يتفرج علي التيليفزيون وأنا دخلت نمت جنب البنات .

تاني يوم قبل العصر بحاجة بسيطة لبست ولبست البنات هو كان لابس

وروحنا عند أهلي كلهم كانوا متجمعين سلمنا عليهم ،البنات راحوا يلعبوا

مع ولاد اخواتي ،أخويا قالي قومي يلا مع أختك جهزوا الغدا

سبت اخواتي الاتنين ومراتاتهم قاعدين مع جوزي ودخلت المطبخ

لأختي ،أختي خدت بالها أني مش علي بعضي

وسألتني : مالك ؟ أنت متخانقة أنت وجوزك ولا إيه ؟

قلتلها : أبدا ،مارضيتش أقولها لأني عارفها لو قلتلها مش هتسكت

،قعدنا كلنا نتغدي ،طول الغدا وهما قاعدين يهزروا ويضحكوا مع بعض

وأخويا ما نطقش بكلمة زي ما يكون كان بيتفرج عليهم

 ،بعد ما اتغدينا  قعدنا كلنا مع بعض قدام التيليفزيون نشرب الشاي

،جوزي خرج البلكونة يشرب سيجارة

،راحت عايدة مرات أخويا خدت كوباية الشاي بتاعتها

وبتاعت جوزي ودخلت وراه البلكونة بصيت لأخويا لاقيت وشه

اتغير ،بصلي ،لسه هقوم وراهم شاور لي علشان أقعد

قمت خرجت برة الأوضة وناديت عليه (أخويا)

(عاوزه أعرف ناوي يعمل ايه معاهم بكره

 وليه قال لمراته ان عنده مأمورية )

ولما جه سألته : عرفني بس ناوي علي ايه ؟

قالي : ناوي أدفعهم تمن اللي عملوه فيا أنا وأنت .............

يتبع ................

جوزي مش بس بيحب مرات أخويا لأ ده في بينهم مصيبة ..... الجزء الرابع .

ليست هناك تعليقات

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

جميع الحقوق محفوظة لــ قصص 2015 ©