المتابعون

الجمعة، 5 أبريل 2019

زوجة رجل مسافر الجزء الرابع





بعد ما بعت لجوزي رسالة قولتله عاوزاك في موضوع مهم . ما اتصلش بيا

إلا تاني يوم

رديت عليه : السلام عليكم إزيك يا عبدالله عامل إيه ؟

قالي : الحمد لله خير بعتيلي رسالة بتقولي عاوزاني في موضوع عاوزه إيه ؟

قلتله : مش تطمن عليا أنا والولاد الأول (كنت بقول كده بمنتهي الكسرة وصعبان عليا نفسي

أوي) .

قالي : بقولك إيه أنا مش فاضي للكلام بتاعك ده خلصي عاوزة إيه ؟

قلتله : مش فاضيلي بس فاضي للأندونيسية اللي إتجوزتها ورمتني أنا وولادك ؟

قالي : إيه اللي أنت بتقوليه ده ،أنت أتجننتي ولا ايه ؟

قلتله : سارة مرات عمر(بنت خالتي) قالتلي كل حاجة أنا قصرت معاك في ايه علشان تعمل

فيا كده

ولادك دول ذنبهم ايه ،ليه تعمل فيا كده يا عبد الله وكمان تسكنها في الشقة اللي كنت عايشة

معاك فيها .

قالي : أه اتجوزت وان كان عجبك ماحدش ليه حاجة عندي عاوزه تقعدي تربي ولادك

اقعدي عاوزه تطلقي الباب يفوت جمل واعملي حسابك لو خرجتي من البيت مش هتطولي

 قرش ...

وقبل ما أنطق قفل التيليفون في وشي ........

ماقدرتش أستحمل لميت حاجتي وأخدت ولادي وروحت عند والدتي .

واللي كمل عليا لما إخواتي الرجالة عرفوا اللي حصل وقالولي : كل واحد فينا فيه اللي مكفيه
 ما احناش حمل مصاريفك ولا مصاريف عيالك روحي شقتك وعيشي وربي عيالك

وأمي مافيش بإيدها حيلة كان قلبها بيتقطع عليا بس هتعمل ايه ؟

بعد فترة وأنا لسه عند والدتي عرفت من بنت خالتي أن مراته خلفت بنت وطاير بيها (طيب

وولادي فين من ده كله) ايه الظلم ده قعدتي طالت عند والدتي ،الحوجة وحشة أوي

في نص الشهر كان مابيبقاش معانا ولا شلن اضطريت إبيع جزء من دهبي علشان أعرف

 أأكل عيالي ،جوزي بيلوي دراعي علشان عارف ظروف أهلي !!!!!!!!!!!!!!

وبعد 6 شهور ليا أنا وولادي في بيت أهلي ،جوزي ما سألش فيا ولا في ولاده

كل اللي حواليا نصحوني أرجع بيتي وأربي ولادي وأنا بردو فكرت لما دهبي يخلص هأكل

 ولادي منين ،عمر جوز بنت خالتي كلمه علشان أرجع بيتي ويرضي يبعت مصاريف لولاده

وبعد ضغط من عمر جوزي وافق يبعت مصاريف للعيال .

وفعلا رجعت شقتي علشان المصاريف قلت لنفسي حتي لو قليلة أحسن من مافيش المهم

أعرف أصرف علي ولادي ،في البداية كنت حاسة أني عايشة أصعب أيام حياتي

في قهر وذل وكسرت نفس بس بعد فترة ولادي بدأوا يكبروا وهما حنينين عليا وبارين بيا

 ،شوفت فيهم سعادتي وشبابي والحمد لله ربنا عوض عليا بيهم دلوقتي لو رجع بيا الزمن

 عمري ما كنت هضيع ثانية من عمري وأنا زعلانة وحاسة بالكسرة من حد باعني ورماني

أنا وولادي .

هو بالنسبة ليا أنا وولاده دلوقتي مصدر للفلوس فقط لا غير

يعني هو اللي لازم يحس بالذل والكسرة هو وأي راجل زيه يفكر يرمي

مراته وأولاده....

تمت . 

هناك تعليق واحد

  1. حسبي الله ونعم الوكيل فية راجل خول مفكرتيش تشتغلي شغلانة محترمة تجيبي منها مصااريفك ع العموم اكونت بتاعى ع الفيس بوك ااهوة لو احتاحتى حاجة كلميني نحل المشكلة دى Mahmoud Abo Shosha

    ردحذف

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

جميع الحقوق محفوظة لــ قصص 2015 ©